Posted on

Wielu młodych przedsiębiorców panicznie obawia się konkurencji, nie dostrzegając jej siły i potencjału. Tymczasem zdrowa konkurencja może nieść korzyści dla firmy. Jeśli odczuwasz strach przed nowymi rynkowymi graczami, rzeczywiście jesteś zagrożony. Konkurenci mają szansę pożreć Cię żywcem i oblizać się ze smakiem po małej przekąsce. Nie sztuką jest być elementem łańcucha pokarmowego, sztuką jest zrobić z niego pożytek.

Istotne, abyś przełamał swoje bariery i wpojone ograniczenia. Wiele osób postrzega świat przez pryzmat przekonań innych. Kiedy znajomi i rodzina hamują Cię twierdząc, że coś jest niemożliwe, a Ty przestajesz analizować realną sytuację oraz wstrzymujesz proces poszukiwania rozwiązań, to płynnie przemieszczasz się na straconą pozycję. W rzeczywistości bierność w biznesie jest przeważnie zgubną strategią. Pomyśl, co mogłoby się stać, gdybyś przynajmniej spróbował? Cóż, poddając się i rezygnując z działania niestety nie poznasz tej tajemnicy. Więc jak sądzisz, lepiej rozmyślać, co by było i żałować przez lata, że nie podjąłeś wyzwania, czy sprawdzić i jednoznacznie się przekonać?

Konkurencja w świecie biznesu

Konkurencja rozbudza zew rywalizacji, koncentrując uwagę na osiągnięciu korzystnego wyniku w interesach. Sprawny lider wnikliwie analizuje konkurencyjną ofertę, aby ostatecznie wprowadzić na rynek optymalne i często innowacyjne rozwiązanie, które przyniesie firmie wymierne efekty. Stara się wyprzedzać rywali o krok rozpatrując nie tylko swoją, ale i ich sytuację. Dzięki takiej strategii jest w stanie ocenić ryzyko natychmiastowej odpowiedzi przeciwników na jego zaktualizowaną propozycję.

Zjawisko konkurencji może przybierać różnorodne formy oraz wpływać pozytywnie na ostateczną satysfakcję konsumentów. Do zalet zdrowej konkurencji możemy zaliczyć sytuację, w której cena produktu lub usługi ulega obniżeniu, zaś poziom jakości wzrasta. Przystępna cena sprawia, że oferta jest dostępna dla szerszego grona odbiorców i wzmaga ich zainteresowanie. Jakość przyczynia się do popularyzacji marki wśród klientów, dzięki czemu chętniej zawierają oni transakcje z daną firmą.

Przeanalizuj swoją przewagę

Bez względu, czy prowadzisz swój biznes, czy dopiero myślisz o założeniu firmy, warto przeanalizować własne mocne punkty. Zastanów się, czym się wyróżniasz. Może orientujesz się w jakimś segmencie lepiej niż inni? Jesteś bardziej dokładny, lepiej zorganizowany, dysponujesz doskonałymi ekspertami? A może klienci szczególnie cenią jakąś Twoją usługę lub produkt, albo zasłynąłeś czymś oryginalnym w swoim środowisku?

Teraz spójrz z dystansu na swoją konkurencję i poszukaj jej słabych stron. Jeśli stajesz twarzą w twarz z rynkowym gigantem, przypatrz się dokładnie jak mozolnie wprowadza on zmiany. Każdy detal przechodzi przez wiele rąk, wymaga zatwierdzenia przez wielu ludzi, błądzi od działu do działu. Zastanów się, może Twoja firma jest mała, ale dzięki temu dużo sprawniej pracuje i szybciej wdraża innowacje?

Przypatrz się dokładnie grupie docelowych odbiorców swoich rywali. Czy dostrzegasz niszowe grono klientów, których potrzeby nie zostają zaspokojone? Np. klienci mają inne oczekiwania, konkurencja do nich nie dociera, konsumenci z jakiegoś powodu są nieufni, wyrażają niezadowolenie z usług lub towarów oferowanych przez współzawodniczącą firmę?

Poszukując słabych punktów u konkurencji zwrócić uwagę na: obsługę serwisową, niski poziom kontaktu bezpośredniego z klientem, brak dbałości i zaangażowania w podtrzymanie dobrych relacji ze stałymi odbiorcami, długi czas oczekiwania na odpowiedź lub zamówienie, opóźnienia w realizacji zleceń, niefunkcjonalną witrynę internetową, ograniczenia maszynowe, strukturalne, etc. Pamiętaj, że każdy nieprofesjonalny, pominięty lub zignorowany element jest dla Ciebie cenną informacją zwrotną. Wypełnienie tych małych „luk” może sprawić, że bez większego wysiłku przejmiesz klientów rywali.

Po prostu otwórz się na okazje, poszukuj szans, analizuj potrzeby konsumentów, modyfikuj istniejące reguły i śmiało sięgaj po sukces. Skorzystaj z tego, co masz oraz uświadom sobie, że wielu klientów rezygnuje z usług jednej firmy, aby przejść do innej, ponieważ zapewnia im ona wyższy poziom obsługi lub atrakcyjniejsze warunki. Zastanów się, czy nie zdarzyło Ci się nigdy zmienić fryzjera, skorzystać z oferty innego banku, zrezygnować z usług operatora telefonii lub dostawcy Internetu, czy też iść do innego sklepu, gdyż jest w nim świeższe i smaczniejsze pieczywo?

Pamiętaj, że nie zawsze niska cena decyduje o ruchu w interesie, pozornie błahe szczegóły również potrafią przynieść zaskakujący efekt nawet drobnemu przedsiębiorcy. Wiesz, że dzisiejsi klienci są coraz bardziej świadomi i wymagający, a nowoczesny lider stara się zaspokoić ich potrzeby. Oczywiście nie zawsze jest to łatwe zadanie, zdarzają się trudni lub „uciążliwi” konsumenci, ale dobry sprzedawca potrafi sobie z nimi radzić. W ostateczności może im sprytnie polecić usługi konkurencji i skoncentrować się na sprawnej obsłudze swoich pozostałych kontrahentów.

Przykładowe formy rywalizacji

  • Konkurencja cenowa — rabaty, wyprzedaże asortymentu i inne obniżki procentowe.
  • Gratisy i upominki dołączane do produktu lub usługi.
  • Gwarancja na produkt lub gwarancja satysfakcji na usługę.
  • Funkcjonalność rozwiązań oraz korzyści płynące z ich praktycznego zastosowania.
  • Innowacyjność produktu lub usługi.
  • Wyższe bezpieczeństwo użytkowania i trwałość produktu.
  • Atrakcyjne warunki realizacji zamówień i dostawy.
  • Terminowość, profesjonalizm, doradztwo i szybkość obsługi.
  • Dbałość o konsumenta — wyjście na przeciw jego oczekiwaniom oraz potrzebom.
  • Interesująca oprawa i fascynujący sposób prezentacji produktu lub usług.

Leave a Reply

Your email address will not be published.